Χρήστος Γ. Λάζος «Τόποι και νόστος – Η ζωγραφική του Χρόνη Μπότσογλου»

Χρήστος Γ. Λάζος «Τόποι και νόστος – Η ζωγραφική του Χρόνη Μπότσογλου»

Tην Τετάρτη 10 Απριλίου και ώρα 7.30 μ.μ. θα γίνει παρουσίαση του βιβλίου «Τόποι και νόστος: Η ζωγραφική του Χρόνη Μπότσογλου» του Χρήστου Γ. Λάζου, εκδόσεις Εστία. Για το βιβλίο, θα μιλήσουν ο Διονύσης Καψάλης (συγγραφέας – διευθυντής του Μ.Ι.Ε.Τ.), ο Αλέκος Λεβίδης (ζωγράφος) και ο συγγραφέας του βιβλίου. Την εκδήλωση θα παρακολουθήσει ο Χρόνης Μπότσογλου.

Αφιερωμένα στη ζωγραφική του Χρόνη Μπότσογλου, ενός πολύ σπουδαίου σύγχρονου δημιουργού, τέσσερα δοκίμια και δύο συζητήσεις πραγματεύονται ενότητες έργων του που εκτέθηκαν τα τελευταία σαράντα χρόνια. Αντικείμενο αυτών των κειμένων είναι οι τόποι και ο νόστος στη ζωγραφική αυτού του σπουδαίου δημιουργού. Οι τόποι δηλώνουν θεματικούς τόπους της ζωγραφικής, όπως το ανθρώπινο σώμα και η προσωπογραφία, ο εικαστικός χώρος, ο χρόνος και η μνήμη, η ερωτική πράξη, η απεικόνιση του τοπίου. Δηλώνουν επίσης συγκεκριμένους τόπους, όπως το τοπίο στο Πετρί, ή τόπους οριακούς, όπως είναι ο λογοτεχνικός τόπος της Νέκυιας. Ο νόστος πάλι είναι ο νόστος της επιστροφής του εαυτού, η νοσταλγία για τόπους και ανθρώπους που άφησαν το αποτύπωμά τους στη ζωή του δημιουργού, ο νόστος των έργων, που η δική τους Οδύσσεια αρχίζει την ώρα που εκτίθενται δημόσια, και ο νόστος της επιβίωσης. Κεντρικό θέμα, που άλλοτε ρητά και άλλοτε υπόρρητα επανέρχεται συνεχώς, είναι η έννοια της αναπαράστασης και ο εικαστικός χειρισμός της από τον Χρόνη Μπότσογλου. Το βιβλίο είναι ένας συστηματικός διάλογος ανάμεσα στον λόγο και την εικόνα και συγχρόνως μια ερμηνεία της ζωγραφικής του Χρόνη Μπότσογλου˙ μιας ζωγραφικής που απευθύνεται στον θεατή και τον καλεί να συνομιλήσει μαζί της για πράγματα του σήμερα, για εμπειρίες κοινές, για ζητήματα κοινωνικά ή προσωπικά, γιατί μόνον μέσα από αυτόν τον διάλογο η τέχνη ανακτά τη σημασία και τη λειτουργία της και γίνεται μια διαδικασία με γνωσιακό περιεχόμενο και με κοινωνική δυναμική.

Ο Χρήστος Γ. Λάζος γεννήθηκε στο Βέλο Κορινθίας. Σπούδασε νομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο της Ναντέρ. Έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στις πολιτικές επιστήμες στο Πανεπιστήμιο Παρίσι 1 (Σορβόννη). Εργάστηκε στο Υπουργείο Πολιτισμού (1982-1986), στο Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών (1986-1988) και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις Βρυξέλλες (1991-1999). Ήταν Διευθυντής του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου (2000-2004) και Προϊστάμενος Γραμματείας της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών (2004-2007). Ιδρυτικό μέλος και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του σωματείου «Διάζωμα» (2008-2016), υπεύθυνος της σειράς «Αρχαία Θέατρα».

Άλλα βιβλία του: «Μεταξύ», Άγρα 1988˙ «Το χέρι της Κλεοπάτρας», Γαβριηλίδης (υπό έκδοση). Μεταφράσεις: J. Derrida, «Πλάτωνος Φαρμακεία», εισαγωγή, μετάφραση, σημειώσεις, Άγρα, 1990˙ P. Celan, «Του κανενός το ρόδο», εισαγωγή, μετάφραση, σημειώσεις, Άγρα, 1995˙ M. Tournier, «Παρασκευάς ή στις μονές του ειρηνικού», Εξάντας, 1986. Μελέτες και άρθρα του έχουν δημοσιευτεί σε περιοδικά και σύμμεικτους τόμους.

 

Ενημέρωση

Σας ενημερώνουμε ότι η εκδήλωση θα βιντεοσκοπηθεί. Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη χρήση του υλικού, μπορείτε να επικοινωνήσετε στο info@feliosocllection.gr ή στο τηλ. 2108824681.

Δείτε εδώ το βίντεο της εκδήλωσης*

* Υπότιτλοι μη διαθέσιμοι
Μισέλ Φάις «Κτερίσματα»

Μισέλ Φάις «Κτερίσματα»

Το Ίδρυμα «Η άλλη Αρκαδία» και οι Εκδόσεις Πατάκη σας προσκαλούν στην παρουσίαση του νέου μυθιστορήματος του Μισέλ Φάις «Κτερίσματα».

Ο κριτικός λογοτεχνίας Βαγγέλης Χατζηβασιλείου θα παρουσιάσει το βιβλίο και θα συνομιλήσει με τον συγγραφέα.

Αποσπάσματα από το βιβλίο θα διαβάσουν οι ηθοποιοί Μαρία Kαλλιμάνη και Αλεξία Καλτσίκη.

Έργα ερωτικής θεματικής από τη Συλλογή Σωτήρη Φέλιου θα εκτίθενται την ημέρα της εκδήλωσης, υπό την επιμέλεια του συγγραφέα.

 

Δελτίο Τύπου

Η σαρκική, ενύπνια και γλωσσική περιπέτεια ενός άντρα από την παιδική ηλικία έως την ωριµότητα. Ο Φάις αφουγκράζεται το σεξουαλικό πένθος του ήρωα και αφηγητή του. Φορώντας τη µάσκα του ίµερου, απ’ την καλή και απ’ την ανάποδη, επινοεί και µεταµορφώνει την αφροδισιακή µηχανή του µονήρους πρωταγωνιστή σε µικροϊστορίες, παραληρήµατα, ηµερολογιακές εγγραφές, αναγνωστικές σηµειώσεις, ντοκουµέντα, στιχοµυθίες, παραµύθια, ποιήµατα και τραγούδια.

Μινιµαλισµός και θρυµµατισµένη πρόζα της ερωτικής µνήµης, παραφοράς και απουσίας.

Μια παραβατική µυθιστορία («πλαστή ιστορία ερωτικών παθηµάτων», κατά τον Κοραή), όπου το υψηλό φρόνηµα και η συναρπαστική περιπέτεια καταβυθίζονται στην απόγνωση της σάρκας. Μια μελαγχολική ερωτική μασκαράτα των πιο σωματικών εμμονών του αφηγητή. Μια μαύρη ερωτογραφία υπό το βορειοανατολικό φως της καταγωγής αλλά και της βιβλιοθήκης του συγγραφέα.

Οι ασπρόμαυρες φωτογραφίες που παρεμβάλλονται στο κείμενο δεν τέμνουν µόνο τη ροή του σε άτυπα κεφάλαια, υποδόρια αποτυπώνουν τη θερμοκρασία και την υγρασία της γραφής, δηλαδή τη μέθοδο ανασκαφής/ανακοµιδής ερωτικών κτερισµάτων.

Ο Μισέλ Φάις (Κοµοτηνή, πρωταπριλιά 1957) είναι πεζογράφος. Κατά καιρούς γράφει κριτικά κείµενα, θεατρικά έργα και σενάρια. Βιοπορίζεται από τη δηµοσιογραφία, την επιµέλεια λογοτεχνικών σειρών και τα μαθήματα δημιουργικής γραφής. Του αρέσει να φωτογραφίζει και να πεζοπορεί.

ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ: «Αυτοβιογραφία ενός βιβλίου» (1994, αναθεωρημένη επανέκδοση 2005), «Απ’ το ίδιο ποτήρι και άλλες ιστορίες» (1999, αναθεωρημένη επανέκδοση 2011· Κρατικό βραβείο Διηγήματος 2000), «Aegypius Monachus» (2001), «Το μέλι και η στάχτη του Θεού» (2002), «Ελληνική αϋπνία» (2004), «Πορφυρά γέλια» (2010).

Το μυθιστόρημα «Αυτοβιογραφία ενός βιβλίου» μεταφράστηκε στα γαλλικά και στα ρουμάνικα, η συλλογή των διηγημάτων «Απ’ το ίδιο ποτήρι» στα γαλλικά, ισπανικά κα αγγλικά. Διηγήματά του συμπεριλήφθησαν σε ισπανικές, γερμανικές, αγγλικές, τσέχικες και κινέζικες ανθολογίες και δημοσιεύτηκαν σε αμερικανικά περιοδικά.

ΘΕΑΤΡΟ: «Είμαι αριστερόχειρ ουσιαστικά» (Παράσταση για τον Μανόλη Αναγνωστάκη. Δραματουργική επεξεργασία, σκην. Α. Καλτσίκη, Φεστιβάλ Φιλίππων-Θάσου 2012, Θέατρο Θησείον, 2012), «Κάποιος να τους πονέσει» (24hour plays Athens, 2012, σκην. Κ. Μπερδέκα), «Πουπουλένιο τίποτα» (Εθνικό Θέατρο – Αναγνώσεις, 2011, σκην. Ν. Κουρής-Μ. Καλλιμάνη-Α. Καλτσίκη), «Μετά τις τελευταίες μας λέξεις» (Συνεργείο, 2011, σκην. Λ. Μελεμέ), «Πέστροφα Δουνάβεως» (Φεστιβάλ Φιλίππων, 2010, Λ. Μελεμέ), «Το κίτρινο σκυλί» (Από Μηχανής Θέατρο, 2009, σκην. Λ. Μελεμέ & Θέατρο Αμαλία 2011, σκην. Α. Σπυριδάκης), «Ελληνική αϋπνία» (Θέατρο Εμπρός, 2006, Ρ. Πατεράκη), «Η πόλη στα γόνατα» (Θέατρο Αμόρε – Δοκιμές, 2006, σκην. Θ. Αναστόπουλος), «Αντρόγυνα» (Μονόλογοι Πολιτιστικής Ολυμπιάδας, Θέατρο Μεταξουργείο, 2003, σκην. Π. Χούρσογλου).

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ: Συνεργάστηκε με τον Νίκο Παναγιωτόπουλο στο σενάριο «Delivery» (Επίσημη Συμμετοχή Φεστιβάλ Βενετίας και Μόντρεαλ, 2004) και «Αθήνα-Κωνσταντινούπολη», 2008).

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: «Ύστερο βλέμμα», 1996 και «Η πόλη στα γόνατα», 2002 (λευκώματα και ατομικές εκθέσεις). Συμμετείχε στην έκθεση «Photosynkyria 2003» και έλαβε μέρος σε ομαδικές εκθέσεις φωτογραφίας-ζωγραφικής.

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Ασχολήθηκε με τη φιλολογική και καλλιτεχνική αποκατάσταση του Τζούλιο Καΐμη (7 τίτλοι). Έχει επιμεληθεί πολλούς συλλογικούς τόμους λογοτεχνίας και εικαστικά λευκώματα. Τελευταία διευθύνει: «Η κουζίνα του συγγραφέα/σκηνοθέτη/ιστορικού/αρχιτέκτονα» (εξομολογητική σειρά από προσωπικότητες της λογοτεχνίας, της τέχνης και της δημόσιας ζωής – 9 τόμοι) και το «Hotel – Ένοικοι Γραφής» (πανελλήνιος θεματικός διαγωνισμός διηγήματος – 6 χρόνια, 6 τόμοι).