Ο Χρήστος Χωμενίδης εν μέσω δύο πινάκων

Ο Χρήστος Χωμενίδης εν μέσω δύο πινάκων

Την Τετάρτη 3 Μαΐου στις 8 μ.μ. ο Χρήστος Χωμενίδης, εμπνεόμενος από τα έργα Μοντέλα στο ατελιέ και Αγορά του Αλέκου Λεβίδη θα επιχειρήσει ένα one-man show, ή αλλιώς, να μετατρέψει τις εικόνες του ζωγράφου σε λέξεις και να τις απευθύνει στο κοινό. Η εκδήλωση πραγματοποιείται στο πλαίσιο της έκθεσης Αλέκος Λεβίδης. Οικείος τόπος, οικείος χρόνος: Δύο πίνακες από τη Συλλογή Σωτήρη Φέλιου και οι προπαρασκευαστικές μελέτες τους.

Δείτε εδώ το βίντεο της εκδήλωσης*

* Υπότιτλοι μη διαθέσιμοι
Ακτογραφίες

Ακτογραφίες

Την Παρασκευή 27 Ιανουαρίου στις 7 μ.μ., στο πλαίσιο της έκθεσης Συλλογή Σωτήρη Φέλιου. Κώστας Παπανικολάου: Ανα-δρομή στη 16 Φωκίωνος Νέγρη, η αρχιτέκτων και αναπληρώτρια καθηγήτρια Πανεπιστημίου Πατρών Δήμητρα Κατσώτα θα δώσει διάλεξη με θέμα «Ακτογραφίες».

Η ελληνική ακτογραμμή, αποτελεί αντικείμενο κατοίκησης και απεικόνισης, μυθοπλασίας και αφήγησης για αιώνες. Φυσικό πλαίσιο και πολιτιστικό κατασκεύασμα, συνεχώς διαμορφούμενο από οικονομικές, πολιτικές, οικολογικές πιέσεις. Με αφορμή το έργο του Κώστα Παπανικολάου, παρουσιάζονται δυναμικοί μετασχηματισμοί του παράκτιου τοπίου μέσα από σύγχρονες αρχιτεκτονικές καταγραφές και ερμηνείες.

Ιατρική και Τέχνη: Μια συνάντηση όλο εκπλήξεις

Ιατρική και Τέχνη: Μια συνάντηση όλο εκπλήξεις

Στο πλαίσιο των προγραμματισμένων εκδηλώσεων της ομαδικής εικαστικής έκθεσης Η Πρόληψη μέσα από την Τέχνη, που φιλοξενείται στη Φωκίωνος Νέγρη 16, η Δρ Δέσποινα Κατσώχη, ογκολόγος-ακτινοθεραπευτής, Πρόεδρος της Α.Κ.Ο.Σ., παρουσιάζει την Τετάρτη 19 Οκτωβρίου και ώρα 7:30μ.μ. τη διάλεξη με θέμα «Ιατρική και Τέχνη: Μια συνάντηση όλο εκπλήξεις».

Κατά τη διάρκεια της ομιλίας θα αναλυθεί, με τη συνδρομή οπτικού υλικού, η σχέση Ιατρικής και Τέχνης από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, μέσα από τους σημαντικότερους σταθμούς αυτής της συνάντησης.

Οι παρευρισκόμενοι θα «ταξιδέψουν» στις πρωτόγονες κοινωνίες, στην αρχαία Ελλάδα, στην Αναγέννηση, όπου η ζωγραφική απεικόνιση των μελών του ανθρώπινου σώματος (Ντα Βίντσι) βοήθησε στην καλύτερη γνώση της ανατομίας του ανθρώπινου σώματος, μέχρι σήμερα.­

Η Δρ Δέσποινα Κατσώχη, ογκολόγος-ακτινοθεραπευτής, είναι Πρόεδρος της ΑΚΟΣ, μιας αστικής μη κερδοσκοπικής εταιρείας, μέλη της οποίας είναι κυρίως επιστήμονες από τον χώρο της υγείας. Η Α.Κ.Ο.Σ. πλαισιώνεται από εθελοντές, αποθεραπευμένους αλλά και απλούς πολίτες που αφιερώνονται στη μάχη της πρόληψης του καρκίνου και στην παροχή ουσιαστικής βοήθειας στους αποθεραπευμένους της νόσου.

Η Α.Κ.Ο.Σ. προσφέρει κοινωνικό και επιστημονικό έργο, και για την υλοποίηση των σκοπών της προωθεί με δράσεις τον υγιεινό και ισορροπημένο τρόπο ζωής και διενεργεί επίσης επιστημονικές έρευνες για τη βελτίωση της παροχής υπηρεσιών στους πάσχοντες και στις οικογένειές τους.

Η Α.Κ.Ο.Σ. είναι ένας από τους φορείς που προσφέρουν αρωγή και στήριξη στην ομαδική εικαστική έκθεση «Η Πρόληψη μέσα από την Τέχνη».

Πούλα σαν καλλιτέχνης και ζωγράφιζε σαν πωλητής

Πούλα σαν καλλιτέχνης και ζωγράφιζε σαν πωλητής

Πόσο απαραίτητο είναι το μάρκετινγκ στην τέχνη; Ποιούς τρόπους μπορεί να χρησιμοποιήσει ο καλλιτέχνης για να πουλήσει το έργο του;

Ομιλητής: Ανδρέας Θεοδωρακόπουλος, καθηγητής, μέτοχος στην εταιρεία KICKAD.

Η εκδήλωση αυτή πραγματοποιείται στο πλαίσιο της έκθεσης Ο πόνος των άλλων.

Παρατηρώντας τον θάνατο των άλλων: Θέαμα, συμπόνια και πολιτική ευθύνη

Παρατηρώντας τον θάνατο των άλλων: Θέαμα, συμπόνια και πολιτική ευθύνη

Ομιλήτρια: Δήμητρα Μακρυνιώτη, καθηγήτρια κοινωνιολογίας στο Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών

Μια ομιλία για το τραύμα, την οδύνη και τον θάνατο είναι στην ουσία μια συζήτηση για το σώμα, που νεκρό ή ζωντανό, ακέραιο ή τραυματισμένο, παρόν ή αγνοούμενο έρχεται να συναρθρώσει ό,τι βολικά αποκαλείται προσωπικό δράμα με τις κοινωνικές, πολιτικές και οικονομικές συνθήκες που το προσδιορίζουν, του αποδίδουν ή του στερούν σημασίες, του προσφέρουν ευκαιρίες ή το αποκλείουν από αυτές.

Σε αυτά τα συμφραζόμενα μερικά από τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι: Πώς διατυπώνονται κοινωνικά οι άνισες συνθήκες έκθεσης στον θάνατο; Με ποιους όρους αναγνωρίζουμε και αντιδρούμε στην τρωτότητα, στον πόνο αλλά και στη βία που εμπεριέχουν; Είναι ικανή η συμπόνια να αντισταθμίσει την πολιτική ευθύνη; Μήπως στις μέρες μας γινόμαστε μάρτυρες μιας μορφής «νεκροπολιτικής» που αφήνει κάποιες ζωές να πεθάνουν, χωρίς ο χαμός τους να συνιστά δολοφονία; Μπορούμε τέλος να ξεφύγουμε από τη λογική της θυματοποίησης και να δώσουμε λόγο σε όσους και σε όσες μετασχηματίζουν την οδύνη σε αίτημα-διεκδίκηση;

Η εκδήλωση αυτή πραγματοποιείται στο πλαίσιο της έκθεσης Ο πόνος των άλλων.

 

Νίκος Μπακουνάκης: Το βιβλίο και η υλική υπόστασή του

Νίκος Μπακουνάκης: Το βιβλίο και η υλική υπόστασή του

Την Τετάρτη 13 Ιανουαρίου και ώρα 8 μ.μ., ολοκληρώνεται η σειρά των παράλληλων εκδηλώσεων, στο πλαίσιο της έκθεσης Τάσος Μαντζαβίνος: Μνησιπήμονα, με ομιλητή τον καθηγητή του Παντείου Πανεπιστημίου και δημοσιογράφο Νίκο Μπακουνάκη με θέμα «Το βιβλίο και η υλική υπόστασή του». Η ομιλία του καθηγητή Μπακουνάκη έχει αφετηρία το βιβλίο-έκθεμα «Το Κοράκι» από το ομώνυμο ποίημα του Edgar Allan Poe, με λιθογραφίες του Τάσου Μαντζαβίνου.

Μαργαρίτα Πουρνάρα: Συνομιλία με τον ζωγράφο Τάσο Μαντζαβίνο

Μαργαρίτα Πουρνάρα: Συνομιλία με τον ζωγράφο Τάσο Μαντζαβίνο

Την Κυριακή 10 Ιανουαρίου και ώρα 1 μ.μ., η δημοσιογράφος της Καθημερινής Μαργαρίτα Πουρνάρα θα συνομιλήσει με τον ζωγράφο Τάσο Μαντζαβίνο. Θα προηγηθεί ξενάγηση στις 12.15 μ.μ. από την επιμελήτρια της έκθεσης και ιστορικό της τέχνης Δρ Τατιάνα Σπινάρη-Πολλάλη. Η εκδήλωση εντάσσεται στο πρόγραμμα παράλληλων εκδηλώσεων της έκθεσης Τάσος Μαντζαβίνος: Μνησιπήμονα.

Γ. Πρεβελάκης. Η εικονογραφική σύνθεση: Μια γεωπολιτική προσέγγιση

Γ. Πρεβελάκης. Η εικονογραφική σύνθεση: Μια γεωπολιτική προσέγγιση

Στο πλαίσιο της έκθεσης Τάσος Μαντζαβίνος: Μνησιπήμονα, η γκαλερί Citronne σας προσκαλεί στην εκδήλωση με τίτλο «Η εικονογραφική σύνθεση: Μια γεωπολιτική προσέγγιση» με ομιλητή τον Καθηγητή Γεωπολιτικής στο Πανεπιστήμιο της Σορβόννης, Γιώργο Πρεβελάκη, που θα πραγματοποιηθεί στη 16 Φωκίωνος Νέγρη, την Πέμπτη 17 Δεκεμβρίου και ώρα 8 μ.μ.

Lazongas: Ομιλία Θανάση Μουτσόπουλου

Lazongas: Ομιλία Θανάση Μουτσόπουλου

Την τελευταία ημέρα της έκθεσης Lazongas: Ζωγραφική – Σχέδιο 1983-1993. Συλλογή Χρίστου Χριστοφή, Κυριακή 1 Μαρτίου, στις 12.30 μ.μ., θα μιλήσει για το έργο του Γιώργου Λαζόγκα ο Θανάσης Μουτσόπουλος, Αναπληρωτής Καθηγητής της Ιστορίας της Τέχνης και της Θεωρίας του Πολιτισμού στη Σχολή Αρχιτεκτόνων του Πολυτεχνείου Κρήτης.

Ο Θανάσης Μουτσόπουλος έχει επιμεληθεί εικαστικές εκδόσεις, έχει οργανώσει σημαντικές αρχιτεκτονικές και εικαστικές εκθέσεις, έχει γράψει βιβλία για την τέχνη, έχει δώσει διαλέξεις σε Πανεπιστημιακές Σχολές και Μουσεία και έχει διδάξει στο Πανεπιστήμιο Πατρών και το Ε.Μ.Π. Έχει μελετήσει και έχει δημοσιεύσει κείμενά του για το έργο του Λαζόγκα.

Δημήτρης Ν. Μαρωνίτης: Νέκυια

Δημήτρης Ν. Μαρωνίτης: Νέκυια

O Δημήτρης Ν. Μαρωνίτης θα μιλήσει, την Τετάρτη 14 Μαΐου στις 8 μ.μ. στη 16 Φωκίωνος Νέγρη, για τη «Νέκυια» της «Οδύσσειας» με αφορμή την έκθεση του Χρόνη Μπότσογλου Προσωπική Νέκυια.

Δείτε εδώ το βίντεο της εκδήλωσης*

* Υπότιτλοι μη διαθέσιμοι
Χρόνος – Μνήμη – Τέχνη:  Άλλοτε και σήμερα

Χρόνος – Μνήμη – Τέχνη: Άλλοτε και σήμερα

Την Τετάρτη 8 Ιανουαρίου στις 7.30 μ.μ., στο πλαίσιο της έκθεσης Ζωγραφικές αναφορές στην μνήμη και τον χρόνο με έργα από τη Συλλογή Σωτήρη Φέλιου, ο Επίκουρος Καθηγητής Φιλοσοφίας Διονύσιος Καββαθάς θα δώσει μια ομιλία σχετικά με τις φιλοσοφικές θεωρήσεις του χρόνου και της μνήμης.

«Διερευνώντας το τοπίο των θεωριών περί μνήμης, καθίσταται προφανές ότι η ιστορία ‘πρόσληψης’ της μνήμης είναι ταυτόχρονα και η ιστορία των μνημοτεχνικών μέσων ως μεταφορών της. Αν κάποτε κυριαρχούσαν χωρικά μοντέλα μνήμης, οι αρχιτεκτονικές της μοντέρνας εποχής βασίζονται πλέον στο χρόνο. Ως εκ τούτου, η οργάνωση της κοινωνικής μνήμης στη νεωτερικότητα αναλαμβάνεται από τα Μ.Μ.Ε., ενώ στη μετανεωτερικότητα κυριαρχεί το μοντέλο του αλληλεπιδραστικού δικτύου. Αρχίζουμε να κατανοούμε πως οι επονομαζόμενες ‘αναμνήσεις’ δεν αποτελούν παρά το αποτέλεσμα του συστήματος που τις παράγει. Το έργο τέχνης αναδεικνύεται σε προνομιούχο μέσο της μνήμης επειδή έχει αυξημένη συνείδηση της εξάρτησης της μνήμης από τον παρατηρητή της.»

Διονύσιος Καββαθάς

Θεόδωρος Γεωργίου: Φιλοσοφία και Τέχνη

Θεόδωρος Γεωργίου: Φιλοσοφία και Τέχνη

Ο καθηγητής Θεόδωρος Γεωργίου πιστεύει ότι η φιλοσοφία και η τέχνη αντιπροσωπεύουν δύο διαφορετικές (αλλά συμπληρωματικές μεταξύ τους) πνευματικές δραστηριότητες του ανθρώπου. Από τη σκοπιά των πνευματικών δυνάμεων και ικανοτήτων η φιλοσοφία συνδέεται με τον Λόγο (Vernunft) και η τέχνη ανάγεται στην αισθητικότητα (Sinnlichkeit).

Η φιλοσοφία ορίζεται ως η εκάστοτε ιστορική-κοινωνική-πραγματολογική κατάσταση, η οποία ανάγεται στην «έννοια» (κατά τον Hegel). Φιλοσοφία είναι η «έννοια», δηλαδή το έλλογο συγκροτησιακό στοιχείο της πραγματικότητας. Από την άλλη, η τέχνη αποτελεί την αισθητή έκφραση της ιδέας και του απολύτου (πάλι κατά τον Hegel).

Η φιλοσοφία και η τέχνη αναπτύχθηκαν κατά τη νεωτερική εποχή (από τον 17ο αιώνα μέχρι τον 20ο αιώνα), ως αυτόνομες πνευματικές δραστηριότητες. Ταυτόχρονα όμως, διαμορφώθηκαν ως συγκροτησιακά πνευματικά συστήματα της κοινωνικής πραγματικότητας. Τέλος, και οι δύο αυτές μορφές του πνεύματος περικλείουν την «αντιστασιακή» δυναμική του κοινωνικού, στον βαθμό που είναι σε θέση να εγγυηθούν τον δομικό μετασχηματισμό του.

Μετά τον 20ο αιώνα, σταδιακά, διαμορφώθηκαν οι συνθήκες για «αλλαγή παραδείγματος» στη φιλοσοφία και την τέχνη. Σήμερα, η δομή του φιλοσοφείν και της καλλιτεχνικής δημιουργίας δεν είναι η αναπαράσταση ή η απεικόνιση (η μεταφορά του καθρέφτη στο φιλοσοφικό λεξιλόγιο και η αναπαραστατική τέχνη στην καλλιτεχνική σφαίρα), αλλά το κατασκευαστικό στοιχείο, μέσω του οποίου η «έννοια» και το πράγμα (κοινωνική πραγματικότητα) διαμεσολαβούνται κατά τρόπο θετικό και δεσμευτικό. Στο υπό διαμόρφωση νέο «παράδειγμα» (Kuhn) η φιλοσοφία ανάγεται στη γλώσσα και την επικοινωνία, ενώ η τέχνη καθίσταται δυνατή ως «κατασκευή».

Ο Θεόδωρος Γεωργίου είναι Καθηγητής Φιλοσοφίας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης. Είναι μαθητής του Γερμανού Φιλοσόφου Jürgen Habermas. Επί δύο ακαδημαϊκά έτη (2008-2010) δίδαξε ως επισκέπτης καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Φρανκφούρτης. Έχει λάβει μέρος σε διεθνή και ελληνικά συνέδρια φιλοσοφίας. Είναι μέλος της Ελληνικής Φιλοσοφικής Εταιρείας, του Forum für Philosophie (Bad Homburg – Γερμανία) και του Ελληνικού Τμήματος της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Τέχνης (A.I.C.A. ΕΛΛΑΣ).

Οι θεωρητικές και φιλοσοφικές έρευνές του έχουν ως αντικείμενο:

  • Την κοινωνική, ηθική, πολιτική φιλοσοφία
  • Τη γνωσιοθεωρία και την φιλοσοφία του πνεύματος
  • Τη φιλοσοφία της γλώσσας
  • Την επιστημολογία των κοινωνικών επιστημών
  • Την αισθητική (φιλοσοφία της τέχνης) και την φιλοσοφία του πολιτισμού

Είναι συγγραφέας πολλών βιβλίων για φιλοσοφικά ζητήματα και ρεύματα πολιτικής φιλοσοφίας.

Στην εκδήλωση θα εκτίθενται έργα από τη Συλλογή Σωτήρη Φέλιου, υπό την επιμέλεια του καθηγητή Γεωργίου.

Χρήστος Λάζος: Σύντομη ιστορία του γυναικείου ερωτικού γυμνού

Χρήστος Λάζος: Σύντομη ιστορία του γυναικείου ερωτικού γυμνού

Το πρόγραμμα των παράλληλων εκδηλώσεων «Τετάρτες στη 16 Φωκίωνος Νέγρη» συνεχίζεται αυτήν την Τετάρτη 18 Ιανουαρίου στις 8 μ.μ. με την ομιλία του Χρήστου Λάζου με θέμα την ιστορία του γυναικείου ερωτικού γυμνού. Η εκδήλωση πραγματοποιείται στο πλαίσιο της έκθεσης Χρόνης Μπότσογλου: Ερωτικά.

Δείτε εδώ το βίντεο της εκδήλωσης*

* Υπότιτλοι μη διαθέσιμοι